Samstag, 10. Februar 2007

Who Questions Sniffex In Lebanon?


The news sites in Lebanon picked up the story about Sniffex, which is understandable since so many Sniffex devices have been sold there by Sniffex Middle East, which sells Sniffex under license from HSFI.

حاجة إلى رقابة جدية في ظل تقارير عن عمليات احتيال تستغل الوضع الأمني هل بعض أجهزة كشف المتفجرات المستخدمة في لبنان مجرد ألعاب؟ يطالعك عند باب مركز تجاري أو موقف للسيارات رجل أمن يحمل في يده جهازاً أشبه بعلبة صغيرة موصولة بهوائي. يمررها حول السيارات ثم يعطيك الإذن بالدخول. هذا الجهاز يفترض أنه قادر على اكتشاف أي مواد متفجرة فيما لو كانت مخبأة داخل السيارة بسبب حساسية الهوائي

حاجة إلى رقابة جدية في ظل تقارير عن عمليات احتيال تستغل الوضع الأمني
هل بعض أجهزة كشف المتفجرات المستخدمة في لبنان مجرد ألعاب؟

زينب غصن
يطالعك عند باب مركز تجاري أو موقف للسيارات رجل أمن يحمل في يده جهازاً أشبه بعلبة صغيرة موصولة بهوائي. يمررها حول السيارات ثم يعطيك الإذن بالدخول. هذا الجهاز يفترض أنه قادر على اكتشاف أي مواد متفجرة فيما لو كانت مخبأة داخل السيارة بسبب حساسية الهوائي لهذه المتفجرات مما يجعله يتحرك باتجاهها في حال اكتشفها. هذا نظرياً. وعلى هذا الأساس يعتمد الكثير من اللبنانيين في شعورهم بالأمان وهم يخضعون لهذا النوع من الاختبار كلما دخلوا موقف سيارات ما. فالحالة الأمنية لا تسمح بأي تلاعب أو تساهل. لكن هذا أيضاً نظرياً لأن بحثاً معمقاً حول طبيعة هذه الأجهزة ومدى فعاليتها ينسف تقريباً كل إحساس خاطئ بالأمان كان يمكن أن يشعر به أحدهم برؤيتها. بل أن هذا البحث يطرح أسئلة حول مدى تحول لبنان بسبب الأحداث الأمنية إلى مرتع خصب لبيع أجهزة لا فائدة منها إلا أنها تلعب على وتر قلق اللبنانيين وتجني الأرباح من ورائه!
إذ تشير المعطيات المتوفرة إلى أن هناك عدداً من الأجهزة المتشابهة تحت مسميات مختلفة يتم تداولها في لبنان كوسائل لكشف المتفجرات. وهذه الأجهزة تحمل أسماء: Sniffex، Quadro tracker، Alpha6, وMOLE detector. لكن البحث حول حقيقتها يودي إلى مكان واحد: الشك.
والبحث عن طبيعة هذه الأجهزة يحيل إلى كم هائل من المعطيات والنقاشات حول فعاليتها حتى أن جهاز «سنايفكس» مثلا خصصت له مدونة خاصة تتجمّع فيها غالبية المعلومات والأسئلة والتقارير حوله وكلها تصبّ في خانة نفي فعاليته. لكننا آثرنا عدم الاعتماد على مواقع المدونات والمواقع الشخصية على الإنترنت للاستناد عليها كدليل على عدم الفائدة هذه الأجهزة، لعل لأصحاب هذه المواقع «ثأر قديم» مع الشركات المصنعة للأجهزة أو أنهم منافسون لها يختبئون تحت مسميات خبراء في المتفجرات وأجهزة الأمن من أجل ضربها.
غير أن تقريراً نشرته صحيفة «دالاس مورنيغ نيوز» (www.dallasnews.com) الصادرة في ولاية تكساس الأميركية يطرح أسئلة حول جهاز «سنايفكس» sniffex من منطلق الحرص على الأموال العامة متسائلاً عن الأسباب التي دفعت «إدارة الدفاع» إلى شراء ثمانية أجهزة من هذا النوع مؤخراً بقيمة 50 ألف دولار بالرغم من أن اختباراً أجرته البحرية الأميركية على هذا الجهاز أظهر فشله في كشف المتفجرات.. لا سيما و«أن «وكالة الأمن والبورصة» تحقق اليوم في إمكانية أن تكون الشركة قد تلاعبت بقيمة أسهمها من خلال إرسال رسائل تضليلية بالفاكس والبريد الإلكتروني لمستثمرين لدفعهم إلى شراء هذه الأسهم».
ويشير تقرير الصحيفة أيضاً، والصادر يوم 16 نيسان ,2007 إلى أنه وبعد تفجيرات المترو في لندن في العام 2005 قامت البحرية الأميركية بإجراء اختبار على جهاز «سنايفكس» وانتهت إلى «أن هذا الجهاز كان مصيباً في 23 في المئة فقط من الحالات مما يجعل أداءه ليس أفضل من المصادفة... فمكتشف المتفجرات المحمول هذا لا يعمل. ولم يكن هناك أي مؤشرات أن الجهاز يتوافق مع أي من ادعاءات البائعين». وأشار التقرير أيضاً بحسب الصحيفة إلى أن «سنايفكس» لا يحتوي أي مصدر للطاقة قادرة على إرسال إشارات وهو يتألف من بضع قطع هي جسم الجهاز وبعض الأحجار المغناطيسية وهوائي. ويشير تقرير البحرية الأميركية الذي يعود إلى أيلول 2005 ويحمل عنوان "Test Report: The Detection Capability of the SNIFFEX Handheld Explosives Detector." إلى أن اختبار الجهاز تم على كميات من المتفجرات أعلى بكثير من تلك التي قال المصنعون أنه قادر على اكتشافها لكنه يخلص إلى أنه «بالاستناد إلى نتائج الاختبار فإن جهاز سنايفكس المحمول لكشف المتفجرات ليس قادراً على اكتشاف المتفجرات بغض النظر عن المسافة التي تفصله عن أي كمية منها...»، هذا الفشل عزاه بول ب. جونسون مدير الشركة التي تسوق سنايفكس واسمها "Homeland Safety International Inc. إلى أن البحرية الأميركية اختبرت الجهاز في منطقة تحتوي على الكثير من بقايا المتفجرات مما يمكن أن يكون قد شوش عليه مشيراً إلى أن هذا الجهاز صمم للعمل في بيئة أكثر نظافة كالمطارات مثلاً. وأضاف جونسون للصحيفة أن الجهاز نجح في اختبار أجراه معهد نيو ميكسيكو للألغام والتكنولوجيا New Mexico Institute of Mining and Technology . ويتوفر هذا التقرير كاملاً على موقع شركة «نايفكس» الشرق الأوسط على الانترنت www.sniffexme.com. لكن الصحيفة الأميركية تشير إلى أنها حاولت الحصول على تعليق من مسؤولي المعهد على سنايفكس لكنهم رفضوا.
وقد تم اختراع هذا الجهاز في بلغاريا من قبل أحد المهندسين البلغاريين قبل أن تشتري الشركة حق تسويقه. وهي قامت ببيعه خارج الولايات المتحدة في استونيا وتركيا وروسيا والشرق الأوسط بحسب ما قال جونسون للصحيفة الأميركية.
أما في ما خص جهاز Quadro tracker أو Quadro QRS 250G فهو أيضاً عبارة عن علبة مشابهة لـ «سنايفكس» وتحمل هوائياً. ويشير تقرير صادر عن «المعهد الوطني للقضاء» التابع لوزارة العدل الأميركية ويحمل عنوان "Guide for the Selection of Commercial Explosives detection systems for Law enforcement Applications" أن عدداً من الأجهزة التي كانت تستخدم في البحث عن المياه بالاعتماد على حركة قطعتين معدنيتين تحملان في اليد وتتحركان وتلتقيان عندما تصادفان وجود المياه أصبحت تستخدم لاحقاً من قبل الباحثين عن الكنوز من ذهب وفضة. وشهدت السنوات القليلة الماضية محاولات من قبل بعض مصنعيها للانتقال من البحث عن الكنوز إلى مجالات أخرى كاكتشاف التهريب والبحث والإنقاذ وتطبيق القوانين. ويقول التقرير «يشكل جهاز Quadro tracker مثالاً بارزاً لهذه المحاولات. إذ تم تسويق هذا الجهاز باعتباره يعتمد على تكنولوجيا جدية (لاكتشاف المتفجرات) مع وصف واقعي يمكن تصديقه حول كيفية عمله (أظهر فحص دقيق أخطاء خطيرة في وصفه العلمي). ولحسن الحظ فقد حقق «المعهد الوطني للقضاء» حول هذه الشركة وأوقف بيع الجهاز للأهداف الآنفة الذكر، ولكن ليس قبل أن يهدر عدد من أجهزة تطبيق القوانين ومدارس المقاطعات الأموال العامة في شراء هذه الأجهزة».
وتصنع هذا الجهاز شركة تدعى Quadro Corp. في مدينة هارليفيل في ولاية كارولينا الجنوبية وقد حوكمت الشركة وأربعة من مسؤوليها من قبل محكمة في مدينة «بومونت» في تكساس بتهمة التآمر والاحتيال عبر البريد في بيع أجهزة بين آذار 1993 وكانون الثاني 1996 وبأنها احتالت على مؤسسات حكومية وعرضت للخطر تحقيقات قضائية وانتهكت الحقوق الدستورية للمواطنين الأبرياء. وبحسب الهيئة الاتهامية فقد سوقت الشركة الجهاز على أنه جهاز يعتمد على رقاقات إلكترونية ترصد انبعاثات الجزيئات من المخدرات وحتى المتفجرات. غير أن التحاليل العلمية للجهاز بينت أنه عبارة عن علبة فارغة موصول بها هوائي راديو أما «الرقاقة» فهي عبارة عن قطعة من الورق بين قطعتي بلاستيك! وفي نيسان من العام 1996 أصدر القاضي ثاد هارتفيلد قراراً منع بموجبه نهائياً الشركة من إنتاج الجهاز وبيعه.
وكانت «مختبرات سانديا الوطنية» في نيو ميكسيكو والتابعة لشركة «لوكهيد ـ مارتن» قد أخبرت الجهاز أيضاً في اكتوبر من العام 1995 خلال اختبارها جهازاً آخر شبيه به ويدعى "MOLE Programmable detection system" . وبين الاختبار أن الفرق الوحيد بين الجهازين هو في الاسم المكتوب على كل منهما و«الرقاقة»، حيث هي ثابتة في جهاز MOLE ومتحركة في Quadro tracker.
وكان الاختبار الذي أجرته مختبرات سانديا لجهاز MOLE في 29 كانون الثاني من العام 2002 تم بتكليف من «مركز تكنولوجيا تنفيذ القوانين والتأديب» في دنفر بولاية كولورادو قد توصل إلى استنتاج نهائي «بأن أداء جهاز MOLE (تصنعه شركة Global Technical Ltd في منطقة «كنت» في المملكة المتحدة) لا يعمل أفضل من أي اختيار عشوائي لأماكن وجود المتفجرات»، بحسب التقرير الصادر عنه بعنوان "Double-Blind Field Evaluation of the MOLE Programmable Detection System"
كل هذه المعطيات تبعث للتساؤل حول مدى فعالية الأجهزة المستخدمة في لبنان ومن يراقبها؟ ومن يراقب شركات الأمن التي تبيعها ومدى جديتها؟ بل من يراقب ما إذا كان اللبنانيون لا يتعرّضون لعمليات احتيال مستمرة في هذا الخصوص؟ وما هو دور «نقابة محترفي الحماية والسلامة في لبنان» في ملاحقة المخالفين؟ لعل المسؤولين عن الأمن في الأماكن العامة والمؤسسات يتنبهون لهذه القضية ويتخذون إجراءات أكثر حذراً عند شراء أي منتج يسوّق في لبنان فيتأكدون مئة مرة من جديته قبل أن يشتروه. ولعله أيضاً من الأفضل لو اعتمدت هذه الشركات على التفتيش البشري اليدوي أو الكلاب المدربة بالإضافة إلى أجهزة الرصد الالكترونية عل قدرتها على النجاح في طمأنة اللبنانيين تزيد.
zghosn@assafir.com
لمزيد من المعلومات:
Double-Blind Field Evaluation of the MOLE Programmable Detection System-1
Dale Murray - Entry Control and Contraband Detection Department
Sandia National Laboratories - Albuquerque, New Mexico
2ـ www.dallasnews.com
3ـ www.sniffexquestions.blogspot.com
4ـ "Sniffing" Bomb Detector stinks" by Noah Shachtman - WIRED blog magazine - 21 February 2007- www.blog.wired.com/defense
5ـ www.randi.org

http://www.assafir.com/WeeklyChannel.aspx?ChannelId=3054
(Click on story with the photo matching the one in this post)

Computerized translation of the article into English courtesy of Google:

INTRO:

The need to control serious in light of reports of fraud exploit the security situation Are some explosives detection devices used in Lebanon just games? Mellow at the door to a shopping center or a car park security man holds in his hand like a tin of small antenna connected. Imrerha on cars and then give you permission to enter. This body was supposed to be able to detect any explosive materials as if they were hidden inside the car because of the sensitivity of the antenna Zeinab Ghosn

HEADLINES:

The need to control serious in light of reports of fraud exploit the security situation Are some explosives detection devices used in Lebanon just games?

ARTICLE:

Zeinab Ghosn mellow at the gate to a shopping center or a car park security man holds in his hand like a tin of small antenna connected. Imrerha on cars and then give you permission to enter. This body was supposed to be able to detect any explosive materials as if they were hidden inside the car because of the sensitivity of the antenna for these explosives, which makes it a moving bulldozer if discovered.

This theory. On this basis depends on many Lebanese feel safe and are subject to this type of testing whenever Parking is entered. The security situation does not allow any manipulation or leniency. But this is also because in-depth theory on the nature of these devices and their effectiveness is blowing almost every sense of false security could have been felt by someone vision. But this research raises questions about the extent of turning Lebanon because of security events to the hotbed for the sale of organs is only useful it plays on the cord concern Lebanese and profiting from behind! Recalling the available information indicated that there were a number of similar devices under various names will be circulated in Lebanon as a means of detecting explosives. These devices nameplates : Sniffex, Quadro tracker, Alpha6, and MOLE detector.

But research on the true results in the one place : uncertainty. And research on the nature of these devices transmit to the huge amount of data and discussions on the effectiveness so that the «Sniffex» for example, has allocated special code gather information and the majority of the questions and reports about all are in the effectiveness denied. We chose not to rely on blogging sites and personal websites on the Internet to build upon as evidence of the lack of interest these devices, perhaps to the owners of these sites «raged old» with the companies that manufacture devices or as rivals are hiding under the names of experts in explosives and the security services to strike.

However, a report published in the «Dallas Morning News» (www.dallasnews.com) issued in Texas American raises questions about the «Snevks» sniffex out of concern for the public funds and wondered about the reasons that prompted «Department of Defense» to buy eight devices of this type recently worth 50 thousand dollars, although the test conducted American Marines on this machine showed its failure to detect explosives .. In particular, «that« Security Agency and the bourse »achieved today in the possibility that the company had manipulated the value of its shares by sending messages diversionary fax and e-mail to investors for them to buy these shares». The newspaper report also issued on April 16, 2007 that, after the subway bombings in London in the year 2005, the American Navy testing device «Snevks» and concluded «said the device was correct in 23% of cases, which makes the performance is better than coincidence ... Vmcchw explosives phone is not working. There were no indications that the device compatible with any of the allegations vendors ». The report also pointed out that according to the newspaper «Snevks» does not contain any source of energy capable of sending signals, which consists of a few pieces is the object and some stones and magnetic antenna. The report by the American Navy, which dates back to September 2005 and is titled "Test Report : The Detection Capability of the SNIFFEX Handheld Explosives Detector." That system has been tested on the quantities of explosives much higher than those manufacturers said that he was able to detect, but concludes that «Based on the test results Sniffex mobile device to detect explosives is not able to detect explosives, regardless of the distance separating them from any quantity ...»,

He attributed this failure Paul. Johnson, the director of the company which marketed Sniffex named "Homeland Safety International Inc. That the American Navy tested the system in an area that contains a lot of residual explosives, which may have been confused by pointing out that the system is designed to work in an environment cleaner airports example. Johnson added to the newspaper that the succeeded in testing conducted by the New Mexico Institute of mines and Technology New Mexico Institute of Mining and Technology. The full report is available on the company «Naivks» Middle East on the Internet www.sniffexme.com. But American newspaper indicating that she had tried to obtain comment from officials of the Institute for Sniffex they refused.

The invention this organ in Bulgaria by one of the engineers before the Bulgarians to buy the company right marketing. They sell it outside the United States in Estonia, Turkey, Russia and the Middle East, according to the newspaper, Johnson said the American. either in terms of the Quadro tracker or Quadro QRS 250G is also a similar packet l «Sniffex» shoulder and antenna.

The report issued by the «National Institute for the Elimination» of the Ministry of Justice and the American is titled "Guide for the Selection of Commercial Explosives detection systems for Law enforcement Applications" that the number of devices that were used in the search for water by relying on the movement of carrying metal pieces in hand and moving when combined with 2 vessels and the presence of water are used later by researchers from the treasures of gold and silver. The past few years have witnessed attempts by some of the Manufacture of transition from the search for treasures to other areas Kakchav smuggling, search and rescue and law enforcement. The report says «Quadro tracker device is an outstanding example of such attempts. since this organ was marketed as depends on the seriousness of technology (to detect explosives) with a realistic description on how unbelievable work (shown scrutiny serious errors in describing scientific). Fortunately, it made «National Institute for the Elimination» on the company stopped the sale of the above-mentioned goals, But not before wasting a number of law enforcement agencies and schools in the provinces of public funds to purchase these devices ». and this makes the company called Quadro Corp. Harlevil in the city in the state of South Carolina has tried the company and four of its officials by the court in the city «Beaumont» in Texas on charges of conspiracy and fraud across mail in the sale of organs between March 1993 and January 1996 and that it defrauded government institutions and endangered the judicial investigation and violated the constitutional rights of innocent citizens. According to the accusatory company has marketed the device that relies on electronic chips monitor emission particles of drugs and even explosives. However, the scientific analysis of body it stated that the words of empty cans connected by radio antenna either «Chip» consists of a piece of paper between pieces of plastic! In April of the year 1996 THAAD Hartfield judge issued a decision banning the company from the final production machinery and sell.

The «Sandia National Laboratories» in New Mexico and of the company «Lockheed Martin »has also informed the public in October 1995 during testing device similar to the allegedly" MOLE Programmable detection system. " between testing and that the only difference between the two is in the name written on each and «Chip», where is the MOLE in fixed and mobile in the Quadro tracker. The test was conducted by Sandia Laboratories of the MOLE in January 29 of the year 2002 was commissioned by the «Center of the implementation of laws and discipline» in Denver, Colorado has reached a final conclusion «that the functioning of the MOLE (NetDox Global Technical Ltd. in the «I» in the United Kingdom) is not better than any random selection of the locations of explosives », According to the report which was passed entitled "Double-Blind Field Evaluation of the MOLE Programmable Detection System"

All these facts cause to wonder about the effectiveness of devices used in Lebanon is monitored? It monitors security companies which sell and how serious? but from watching whether the Lebanese are subjected to fraud continuing in this particular? What is the role of «union protection and safety professionals in Lebanon» in prosecuting violators? Perhaps responsible for security in public places and institutions come to this issue and take action more cautious when buying any product marketed in Lebanon Vicdon hundred times before Estroh seriousness. It would also be better if adopted corporate human inspection manual or dogs in addition to electronic monitoring devices upon their ability to succeed in reassuring the Lebanese increase.

1 Double-Blind Field Evaluation of the MOLE Programmable Detection System
Dale Murray - Entry Control and Contraband Detection Department
Sandia National Laboratories - Albuquerque, New Mexico
2 www.dallasnews.com
3 www.sniffexquestions.blogspot.com
4 "Sniffing" Bomb Detector stinks "by Noah Shachtman - WIRED blog magazine-21 February 2007-www.blog.wired.com / defense
5 www.randi.org

irreversible


The story is also here.
http://www.tayyar.org/tayyar/articles.php?type=press_news&article_id=29610

Thanks to http://mybelovedlebanon.blogspot.com for helping to warn people about Sniffex and other products like the Quadro Tracker, MOLE, Alpha 6, or ADE 100.


1 Kommentar:

peter hat gesagt…

With you all the way on your fantastic blog about these conmen and fraudsters. We are disgusted that ATSC with the ADE and Global Technical with the GT are U.K. based companies and we are spreading the word wherever we can to get them closed down.

Have posted link to your site from:

http://ade651gt200scamfraud.blogspot.com/

as well as to

http://explosivedetectorfrauds.blogspot.com/

The more we keep this up the more the World will get to know about these pigs making money from their fraudulent equipment and putting lives at risk. They can run but they cannot hide!!